Edukační program k filmu
VÁLEČNÝ ZPRAVODAJ
Vojtěch Ripka
Využití vzdělávacího potenciálu filmu
tři oblasti
- Jak vzniká zpravodajství v ozbrojeném konfliktu
- Válečný konflikt samotný
- Tvorba dokumentárního filmu
![breaking-news_Garik](https://www.valecnyzpravodaj.cz/wp-content/uploads/2023/10/breaking-news_Garik.jpg)
Zpravodajství a média ve válce (na Ukrajině)
příklady
- Jak zprostředkovat rozpoložení civilistů ve válce?
- Jak se liší výkon náhodného pozorovatele od výkonu novináře?
- V čem spočívá specifičnost práce pro rozhlas (zvuk)?
- Kdo volí slovník, kterým se o konfliktech píše (a uvažuje)?
![cinema_verite_450](https://www.valecnyzpravodaj.cz/wp-content/uploads/2023/10/cinema_verite_450.jpg)
![tweet_snur_450](https://www.valecnyzpravodaj.cz/wp-content/uploads/2023/10/tweet_snur_450.jpg)
![RadicalWar_Mockup_w900](https://www.valecnyzpravodaj.cz/wp-content/uploads/2023/10/RadicalWar_Mockup_w900.jpg)
Válečný konflikt
příklady
- Jak se projevuje válka v duchovním životě civilistů?
- Jak mění válku sociální sítě?
Tvorba dokumentárního filmu
příklady
- Jak tvůrci rozlišují mezi spotřebním charakterem zpráv a dlouhodobou výpovědní hodnotou dokumentárního filmu (vnímání času a významnosti)?
- Jak vzniká zápletka filmu? Jak vybrat ze 100 hodin jednu?
- Jak se liší pohled pozorovatele (štáb) a zpravodaje?
![tweet_stab_zvirata_450](https://www.valecnyzpravodaj.cz/wp-content/uploads/2023/10/tweet_stab_zvirata_450.jpg)
Principy vzdělávacího programu
- Aktivní učení pomocí dovednostně založených lekcí. Pátrání, tvorba, rozhodnutí dělají žáci, učitel připravuje vzdělávací situaci a žákům pomáhá.
- Plní současné (i uvažované budoucí) cíle kurikula v oblastech Mediální výchova a Člověk a společnost.
- Práce s atraktivním a různorodým materiálem odpovídajícím věkové skupině a jejím zkušenostem a rozhledu. Výběr
krátkých klipů z pracovního filmového materiálu je doplněn například zdroji ze sociálních sítí, úryvky odborných textů. - Založeno na setu interaktivních badatelských lekcí ve variantě online i offline.
- Vedené badatelskými otázkami, které žáci řeší se zapojením vlastní kreativity.
- Obsahuje učiteli poptávanou komponentu – návrh kriteriálního hodnocení.
![vlcsnap-2023-09-15-16h37m31s573_450](https://www.valecnyzpravodaj.cz/wp-content/uploads/2023/10/vlcsnap-2023-09-15-16h37m31s573_450.jpg)
Jak dostat k žákům?
- Online lekce dostupné pro školy zdarma
- Nabídka
- seminářů pro učitele (Další vzdělávání pedagogických pracovníků)
- seminářů ve školách – zkušení lektoři, tvůrci a přední novináři
- Spolupráce se zavedenými poskytovateli vzdělávacích obsahů (Člověk v tísni, Občankáři.cz, Pedagogické fakulty, žurnalistika na FSV UK)
Ukázkové video
Ke stažení
Partneři
![Sounderground_logo_B_V_01 Soundeground logo](https://www.valecnyzpravodaj.cz/wp-content/uploads/2024/07/Sounderground_logo.jpg)
Producent (CZ)
![logo-atelier-doc](https://www.valecnyzpravodaj.cz/wp-content/uploads/2023/03/logo-atelier-doc.png)
Koproducent (SK)
![logo-ceska-televize](https://www.valecnyzpravodaj.cz/wp-content/uploads/2023/03/logo-ceska-televize.png)
Podpořte nás
Pokud se Vám zdá projekt smysluplný a chcete film podpořit, můžete přispět finančním darem na účet:
2002468159/2010
Přispět můžete i pomocí platební brány:
Máte-li zájem o potvrzení o daru, o darovací smlouvu nebo se dokonce chcete stát partnery projektu, neváhejte nás kontaktovat.
Všem dárcům moc děkujeme za podporu!